یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۵۵:۲۰

تجاری‌سازی دستاوردهای بخش دانش باید توسط بخش خصوصی انجام شود

باشگاه خبری فراساحل: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: کار تجاری‌سازی در اقتصاد دانش‌بنیان با پول دولتی انجام‌پذیر نیست بلکه باید با حمایت از توسعه در بخش مرز دانش، تجاری‌سازی دستاوردهای آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران، با اشاره به اینکه توسعه بسیار خوبی در حوزه دانش لیزر داشته‌ایم گفت: باید توجه کنیم در حال حاضر با مرحله تجاری‌سازی دانش این حوزه فاصله داریم. از سال گذشته تعداد شرکت‌های بخش خصوصی لیزر کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است و تجهیزات مورد نیاز کشور غالبا توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه در رویکردمان نسبت به بخش مرز دانش و مقوله تجاری‌سازی باید تفاوت‌های قایل شویم افزود: هر قدر در بخش مرز دانش قوی باشیم و موفق عمل کنیم اما تا در تولید محصولات و تجاری‌سازی دستاوردهای این بخش موفق نباشیم، به توانمندی فناوری دست نخواهیم یافت.


رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در ادامه ابراز کرد: ما مرز دانش را به خوبی در حوزه لیرز توسعه بخشیده‌ایم و وظیفه دولت نیز سرمایه‌گذاری در بخش مرز دانش بوده است. چرا که دولت می‌باید برای اقتدار ملی کشور هزینه کند اما تجاری‌سازی در اقتصاد دانش‌بنیان با پول دولت امکان‌پذیر نیست زیرا تجاری‌سازی ساز و کار بازار و مکانیزم مختص خود را می‌طلبد. وی توصیه کرد افراد فعال در بخش مرز دانش با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان یا از طریق فروش فناوری دانش را به تجاری‌سازی تبدیل کنند و ادامه داد: بخشی از درآمد دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و مرز دانشی باید از راه فروش فناوری تامین شود و توصیه ما به بخش‌های دولتی این است که این درآمد را از طریق فروش فناوری به بخش خصوصی تامین کنند. ستاری دانشگاه نفتی را دانشگاهی دانست که به پول نفت و دولت وابسته است و گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های ما زمانی که نفتی می‌شوند بالغ بر 80 درصد از بودجه جاری خود را صرف هزینه و دستمزد می‌کنند. اقتصاد نفتی به ما حکم کرده است اشتغال را از محل منابع نفتی محقق کنیم. بنابراین از این طریق نمی‌توانیم برنامه تجاری‌سازی را پیش ببریم. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه فناوری لیرزی کشور ما جزو برترین فناوری‌های دنیا است بر تجاری‌سازی این فناوری تاکید کرد و افزود: تا زمانی که فناوری و دانش این حوزه به مرحله تجاری‌سازی نرسد مردم حلاوت تلاش و زحمات در مرزهای دانش این حوزه را نخواهند چشید.


دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان تاکید کرد: این فناوری زمانی که به بلوغ می‌رسد باید به بخش خصوصی واگذار شود. هم‌اکنون فناوری لیرزی کشور به این بلوغ و تکامل رسیده است. بزرگ‌ترین اشتباه کشور طی سال‌های گذشته این بوده است که پول دولت را در حوزه تجاری‌سازی هزینه کرده است. در صورتی که اگر می‌خواهیم به توسعه دست یابیم باید فناوری و تجاری‌سازی آن به بخش خصوصی واگذار شود. براساس این گزارش، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران، به همراه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر بهزاد سلطانی رییس صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی و دکتر محمود قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. دومین نمایشگاه مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران صبح امروز پنجشنبه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران از جمله لیزرهای راهبردی برلی اولین بار در منطقه رونمایی شده است. همچنین بیش از ٤٠ نوع لیزر در این نمایشگاه در ٢٨ غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. ١٢ کارگاه آموزشی تخصصی همزمان در محل نمایشگاه برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا ٢٨ دی ماه برپا است.



  کد خبر : 373
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :